Suomen turvallisuuspoliittisessa ympäristössä viime vuosina tapahtuneet muutokset ja niiden pitkäaikaiseksi ennustettu vaikutus toimintaympäristössämme on syytä huomioida myös Suomen keskeisiä liikennehankkeita suunniteltaessa.  Venäjän Ukrainaan aloittaman hyökkäyssodan myötä aletaan tunnistaa ne monet muutokset, joita sota itsessään sekä rajojen sulkeutuminen idässä on meille aiheuttanut. Tässä tilanteessa on syytä uudelleenarvioida joitakin liikennehankkeitamme – ja tuoda suunnitteluun myös uusia, uudesta toimintaympäristöstä kumpuavia tarpeita liikenneinfraa kehitettäessä.

Meillä paikallisesti tämä uudelleenarviointi tiivistyy mielenkiintoisella tavalla Heinolassa, joka on monella tavalla keskiössä uudessa logistisessa ympäristössämme.  Heinola-Mikkeli -ratahankkeen eteenpäinvieminen olisi nykyisessä turvallisuuspoliittisessa tilanteessa erityisen tärkeää. Ratahanke olisi vastaus itäisen rataliikenteen nopeuttamiseen monella tavalla. Helsingin ja Mikkelin välille muodostuisi uusi Savon oikorata, joka parantaisi paitsi Lahden seudun kaukoyhteyksiä, myös Savon ja Kainuun saavutettavuutta, mikä olisi tarpeellista Suomen huoltovarmuuden varmistamiselle kaikissa tilanteissa. Juuri päätetyn NATO-esikunnan sijoittuminen Mikkeliin on myös otettava huomioon uusia ratayhteyksiä suunniteltaessa. Puolustuksemme näkökulmasta on ensiarvoisen tärkeää saada Mikkeliin tehokas ratayhteys, joka palvelee niin omaa maanpuolustustamme kuin myös tulevaa esikuntaa.

Uudessa tilanteessa suunnittelupöydälle olisi tuotava myös aikanaan haudattu Mäntyharjun kanavahanke. Venäjän hyökkäyssodan myötä Saimana kanavan liikenne on ollut lähes pysähdyksissä, sillä kanavasta puolet on Venäjän hallinnassa. Tavarakuljetusten mahdollistaminen kaikissa tilanteissa Saimaalta Suomenlahdelle olisi monella tavalla tarpeellista Suomelle. Huoltovarmuuden kannalta olisi tärkeää etsiä mahdollisimman suoraa reittiä sisävesiltä merelle. Kyse on tietysti erittäin pitkän aikavälin tulevaisuusinvestoinnista, jonka hintalappu on suuri. On kuitenkin selvää, että uusi turvallisuuspoliittinen tilanne pakottaa meitä myös uudenlaiseen ajatteluun. Tärkeää olisi, että kykenemme tekemään ratkaisuja, joissa keskeiset yhteytemme olisivat omissa käsissä jo huoltovarmuudenkin vuoksi. Suomen logistiikka ei saa eikä voi olla riippuvainen Venäjän kulloisestakin tilanteesta.

Isoista tulevaisuuteen suuntaavista infrainvestoinneista huolimatta ja niiden ohella, on myös jatkuvasti kyettävä näkemään tämän päivän tarpeet esimerkiksi tieverkossamme. Vaikka maailmanpolitiikan pyörteissä monet niistä ovat vain pisaroita meressä, ansaitsevat ne oman huomionsa isojen hankkeiden rinnalla. Meillä paikallisesti hyvä muistutus tieverkkomme kunnosta on esimerkiksi Vierumäki-Lusi-moottoritie ja sen kehno kunto. Teiden kunnostusta on välttämätöntä jatkaa isompien investointien eteenpäin viemisen ohessa. Kun perustoiminta on kunnossa, on oikeutus isompien hankkeidenkin edistämiselle aina vahvemmalla pohjalla.

Mika Kari

Kansanedustaja (sd.)

Kirjoitus on julkaistu Itä-Häme -lehdessä 13.10.2024